Virksomheder er en tid i møde, hvor der er registreret flere dårlige betalere i 2022. Niveauet af dårlige betalere har været på gennemsnitligt niveau, men flere virksomheder oplever en markant stigning, hvilket drager tråde til den inflation, der ses i Danmark og på verdensplan. Foruden inflationen har de stigende priser på el og råvarer også betydning for betalingsvilligheden blandt de kunder, som har et udestående hos virksomhederne. Disse forandringer i hverdagen, som har gjort det dyrere for befolkningen og virksomhedernes kunder, medfører et stigende antal af dårlige betalere, hvorfor virksomheder med ubetalte fakturaer har svært ved at styre uden om, men alt håb er ikke ude, da man kan være proaktiv og forberedt på, hvordan man undgår dårlige betalere.
For flere dårlige betalere har den nuværende situation betydning for, om denne bliver registreret i RKI. Det er på ingen måde et ønske, men desværre en realitet for flere, da rådighedsbeløbet for flere ikke rækker til betalinger, eller fordi der prioriteres på anden vis.
Undgå dårlige betalere
Det ville være rart med en endegyldig guide til, hvordan man med 100 procent sikkerhed kunne undgå enhver dårlig betaler. Dog findes der ikke en fremgangsmåde, der kan give en succesrate på 100 procent i forbindelse med, hvordan man styre udenom. Det handler mere om, hvordan man kan minimere antallet gennem forebyggelse, proaktivitet, tillid og relationsdannelse.
Hvis din kunde har en dårlig historik hos dig som betaler, men at denne på trods af dette grundet en længere varende relation betaler sit udestående efter forfaldsdatoen, så er det tilliden til kunden, der kommer for tale. Økonomien og stigninger i priser påvirker alle, hvorfor man som virksomhed skal have mere tillid til sine kunder. Man kan være forebyggende overfor tidligere dårligt betalende, således at man ikke er ligeså large, hvorfor man med god kommunikation kan skabe en fornuftig kundeoplevelse, selvom denne måske begrænses, hvis du er leverandør til denne.
Foretag altid et kredittjek af nuværende og nye kunder, da dette overblik kan give værdifuld viden om kunden. Hvis det handler om en leverance, et produkt eller noget helt tredje af stor kaliber, så bør man dykke ned i regnskabstal, betalingsevne, og om denne kunde/virksomhedsejer tidligere har været har været ude for konkurser eller led i en inkassosag. Ud fra disse oplysninger, kan man vurdere, om man er villig til at udføre større opgaver eller sælge større partier. Det kan for mange virke som et brud på tilliden, men det er en nødvendighed, da det har betydning for ens eget virke.
Min virksomhed er stærkt påvirket af dårlige betalere
I tider med et stigende antal af dårlige betalere, er det vigtigt at egne ressourcer bruges mere optimalt i forhold til forretningen, hvorfor man kan outsource alt, hvad der relaterer sig til gældsinddrivelse til en tredjepart. Denne eksterne tredjepart kan være en inkassoadvokat eller et inkassofirma, hvorfor den valgte part kan overtage behandlingen af dårlige betalere. Hvis man er en mindre virksomhed, hvor hver enkelt krone tæller, anbefales det fortsat, at man tager kontakt til et firma som Dent Inkasso ApS eller kontakt til Euroincasso ApS, og forhører sig om muligheden for ”no cure no pay”. Dette term relaterer sig til, at inkassofirmaet ikke fakturaer, hvis der ikke er inddraget gæld fra den dårlige betaler.
Her er et udpluk af de førende inkassofirmaer i Danmark, som du kan kontakte, hvis du søger råd, vejledning eller hjælp til en inkassosag:
Kontakt Dent Inkasso ApS via sif.gulmark@dentinkasso.dk eller (+45) 31 32 96 08
Kontakt Euroincasso ApS via post@euroincasso.dk eller (+45) 70 20 11 05
Kontakt Collectia A/S via formular eller (+45) 77 40 78 80
Kontakt Equity Credit Management A/s via support@dk.equity.credit eller (+45) 30 86 87 88