Sådan bruger du de sociale medier til din fordel

15. juli 2022
Business
1 0
Sådan bruger du de sociale medier til din fordel

Sociale medier kritiseres  for at være tidsrøvere, afspejle usande virkeligheder og ikke mindst være potentielt farlige steder for især de yngre brugere. Men selvom listen af kritikpunkter og ulemper ved sociale medier kan være lang, så er der også en række fordele. I hvert fald så længe man selv tager styringen og bruger de forskellige platforme til egen fordel. Læs med her og find ud af, hvordan du kan trylle dine SoMe-profiler om til sider, der kan være fordelagtige for din karriere, selvtillid og meget andet.

Potentielle arbejdsgivere holder øje

Potentielle eller fremtidige arbejdsgivere kan finde på at slå os op på eksempelvis Facebook, Instagram, TikTok eller andre sociale platforme. Det gør de for at finde ud af mere om vores personligheder. Vores optræden på sociale medier kan nemlig i nogle tilfælde være med til at give en idé om, hvordan vi er som mennesker – og dette kan yderligere føre til, at en kommende chef via sociale medier kan få en fornemmelse af, om vi passer ind på netop deres arbejdsplads. Derfor kan det være smart at tænke på vores sociale medier som et udvidet, mere personligt CV.

Du får derfor her fire gode råd til, hvordan du kan forme dine profiler til din fordel.

  • Vis din personlighed

Dine profiler på sociale medier kan give en vis indikation af, hvem du er som menneske. Dette kan du udnytte til din fordel ved at lade din profil udstråle dine positive værdier, præstationer og andet, der kan være attraktivt for en arbejdsplads. Du kan også fremhæve dine interesser, talenter og andet, der kan differentiere netop dig fra en masse andre mulige kandidater til et givent job.

  • Vis din kreativitet

Sociale medier giver os et væld af forskellige muligheder, når det kommer til opbyggelsen af personlige profiler og deling af opslag. Derfor er det også et oplagt sted at dele ud af sin kreativitet og faglighed. Hvis man gør dette, så kan sociale medier potentielt komme til at fungere som et slags portfolie for ens evner og talenter. Dette kan være ganske attraktivt, hvis den rette arbejdsgiver kommer forbi. Men det kan også give mulighed for at udvikle og føre en slags selvstændig virksomhed. Mulighederne er mange – det handler blot om at dele ud af sig selv på en måde, der føles rigtig.

  • Vis dine kommunikationsevner

I mange jobs er gode kommunikationsevner en klar fordel. Kommunikation er dog et bredt område, hvorfor det er svært at vide, hvordan man bedst viser sine kommunikative evner. Et godt sted at starte er dog ved at udføre grundig korrekturlæsning på alle sine opslag. Så undgår man i hvert fald unødvendige taste- og stavefejl. Et korrekt sprog er en vigtig prioritet, da det udstråler sikkerhed, sproglige kompetencer og generelt gør et godt indtryk. Desuden bør man ikke lade sine profiler være stamsted for mudderkastning og negativitet, da dette kan give arbejdsgiveren et forkert og dårligt førstehåndsindtryk. 

  • Vær professionel

Hvis man har en forhåbning om, at de sociale medier kan føre til noget karriererelateret, så er det godt at holde sin profil nogenlunde professionel. Dette skal ikke overgøres, da det i så fald kan komme til at virke kunstigt. Man kan dog med fordel tænke på små detaljer. For eksempel er det godt at have et professionelt foto som profilbillede, gerne med en neutral baggrund.

Sociale medier: en del af karrieren

Sociale medier er kommet for at blive. Derfor er det heller ikke overraskende, at flere og flere kendte ansigter aktivt bruger de sociale medier til at fremme deres virke på tværs af brancher, aldersgrupper og platforme. Med andre ord er sociale medier blevet relevante for stort set alle.

På tværs af erhverv kan man fx se, hvordan alt fra konditoren til fotografen nyder godt af de mange muligheder for deling af indhold og interaktion, som kommer fra sociale medier. Blandt andre kan fotograf Jan Grarup fremhæves. Med blot et hurtigt kig på hans profil kan man se, at der er tale om en fotograf. Jan Grarup deler sine arbejdsbilleder på Instagram, så hans personlige profil forekommer som en form for portfolio over karriere og job.

På samme måde kan man på konditor Mette Blomsterbergs profil se en klar sammenhæng mellem hendes personlighed og konditorvirke. Mette Blomsterberg deler ofte opskrifter, hvorfor der bliver dannet tætte bånd mellem hendes optræden på sociale medier og karriere. Med sine sociale medier dyrker Mette Blomsterberg derved sin folkelighed, danner relationer til potentielle kunder og skaber goodwill i form af tilgængelige opskrifter.

Mere personligt og værdipræget bliver det på flere modelprofiler. Blandt andre Vanessa Stuhr Ellegaard bruger sin Instagram som CV over personlighed og værdier. Dermed får hendes Instagram også den effekt at fremme fornemmelsen af hendes person, som er en vigtig del af modelarbejdet. Vanessa Stuhr Ellegaard deler på sin Instagram ofte ud af familieliv og personlige begivenheder. Et CV behøver derfor ikke kun være et office-ark, men kan som for Vanessa Stuhr Ellegaard også til en vis grad udtrykkes på Instagram. Vanessa Stuhr Ellegaard skriver desuden i dag også iværksætter på sit CV, hvorfor hendes Instagram også bidrager til denne nyere identitet og karrierevej.

I forlængelse heraf kan influencere nævnes. For eksempel bruger Emili Sindlev hyppigt sin Instagram til at dele ud af sit hverdagsliv og ikke mindst kommercielle samarbejder. Her dyrker hun altså sit navn som eget brand og fremmer dermed sit virke som influencer med mange følgere og stor indflydelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *