Forøg din omsætning i din webshop på Black Friday

21. oktober 2020
Webshops
8 0
Forøg din omsætning i din webshop på Black Friday

Årets største shopping dag, Black Friday, nærmer sig med hastige skridt og alle webshopejere véd, hvilken stor betydning det har for omsætningen at ligge i toppen af Google. At være synlig med sine produkter på de første 5 placeringer fremfor på placeringerne 5-10 (eller lavere), udgør nemlig en kæmpe forskel i kroner og ører – hele 33% klikker på det øverste resultat i Google, og ca. 18% på placering 2, og 11% på placering 3. Og herfra tynder trafikken mere og mere ud. Det er altså tydeligt, at det er endog meget værdifuldt at være synlig på disse placeringer med sin webshop.

Og der er meget, der tyder på at onlinehandel på Black Friday 2020 igen vil slå tidligere års rekorder, da der i år er visse forhold, der peger i dén retning. Fx så har mange danskere valgt at få udbetalt deres indefrosne feriepenge, hvilket giver dem et større rådighedsbeløb, som staten i øvrigt har opfordret folk til at bruge på forbrug. Derudover har man under Corona epidemien observeret en stigning i onlinehandelen, hvilket skyldes at folk af gode grunde har været mere hjemme og undgået at handle i fysiske butikker. Og da Corona med al sandsynlighed stadig sætter begrænsninger for den fysiske udfoldelse d. 27. november, når Black Friday løber af stablen, forventer man en stigning i handel på nettet. Derfor gælder det om at være så synlig som mulig med sine produkter.

Til tops i Google med Webshop SEO

Så er du webshopejer og vil du til tops i Google med din webshop og dens produkter på Black Friday? Så er én af de mest effektive markedsføringskanaler, du overhovedet kan gøre brug af: Webshop SEO.
Grunden til at Webshop SEO tiltag er så effektive er fordi de kan skabe en stabil og løbende tilstrømning af relevant trafik til din webshop – og dermed også en tilstrømning af potentielle kunder på Black Friday.
Det bevirker altså med andre ord at folk, der aktivt leder efter produkter, som I forhandler, vil blive præsenteret for lige præcis jeres webshops produkter i søgeresultaterne.

De typiske SEO-tiltag på en webshop gør at webshoppen optimeres på en række forhold, som Google og de øvrige søgemaskiner vurderer og rangerer websites og selvfølgelig også webshops ud fra.
Webshop SEO er et kontinuerligt arbejde, som man ikke skal forvente at se resultaterne af fra den ene dag til den anden, men væbner man sig med tålmodighed, vil de helt sikkert komme, og så kan man drage fordel af dem igen og igen i form af stabil trafik til sit website. Hvis du skal have gode placeringer til Black Friday, skal du gerne i gang NU.

Der er nogle fundamentale forhold, som gerne skal være på plads fra start af, når man indleder sig på at gå i gang med webshop SEO.

Disse fundamentale forhold, er dels nogle tekniske forhold på websitet, der skal være styr på, og dels det, man plejer at dele op i on-page SEO og off-page SEO.

Her forklares de lidt nærmere og så får du samtidig nogle gratis værktøjer, du kan bruge til at tjekke din egen webshop igennem for visse forhold.

Tekniske SEO-forhold

Det er især disse tekniske forhold på en webshop, der bør være styr på, før man påbegynder det øvrige SEO-arbejde.

  • Sikkerhed på webshoppen (anvendes der SSL & https?)
  • Er webshoppen optimeret til mobile enheder?
  • Er hastigheden på webshoppen ok?
  • Er billederne på webshoppen optimeret? (udfyldte alt-tekster, filnavne osv.)
  • Har webshoppen døde links og er der styr på redirects?
  • Er strukturen på webshoppen optimeret (fx hovedmenu-struktur og enkle URL’er)
  • Er der dobbelt indhold på webshoppen?

On-page Webshop SEO

Dette har at gøre med forhold på webshoppen – deraf navnet on-page.
Én af de vigtigste ting, indenfor on-page SEO, er en søgeordsanalyse, som man bruger til at få et omfattende overblik over alle de søgeord, man er synlig på, og alle dem, der er relevante for én, og som man burde være synlig på.

Med denne viden kan man altså finde ud af om der ligger et ubrugt potentiale i form af søgeord, som man med fordel kan fokusere på i sit SEO-arbejde og bruge til at skaffe mere trafik og kunder i sidste ende.

Title tags og meta-beskrivelser

Man bør også have styr på sine title tags og meta-beskrivelser, som bør indeholde det specifikke søgeord for den enkelte side, ligesom de bør fylde al den plads, der er til rådighed. Title tags og meta-beskrivelser er det første man som søgende ser i Googles søgeresultater, og det skal man udnytte til at prøve at lokke brugeren ind på sin webshop med en fængende tekst.

Google ændrer ind i mellem det tilladte antal af pixels, man har til rådighed, derfor bliver man nødt til at holde øje med ændringer.

Man kan tjekke længden på sine title tags og meta-beskrivelser fx med denne gratis SERP-simulator: nordlysmarketing.dk/vaerktoejer/google-serp-simulator/

Indholdsoptimering

Alle enkeltsider på en webshop bør have tekstindhold på minimum 300 ord, for på den måde at give Google et meningsfuldt grundlag af vurdere indholdet og den enkelte sides tema ud fra. Dette bruger Google nemlig til at bestemme, hvor siden skal placeres i søgeresultaterne i forhold til alle mulige andre sider, der omhandler det samme.

Når man forfatter sit indhold, skal man huske at det specifikke søgeord skal optræde med en hyppighed på ca. 1,5-2,5% ift. al teksten på siden. Brug evt. en online ordtæller til dette formål.

Off-page Webshop SEO

Off-page SEO er arbejdet med at forbedre et websites eller en webshops linkprofil, så den får en større autoritet set med Googles briller på. Hvor større autoritet er lig med større sandsynlighed for at opnå bedre placeringer i søgeresultaterne.

En webshops linkprofil kan forbedres ved at man aktivt ”bygger” indgående links til sitet – fra fx diverse fora, blogs, profiler, kataloger osv. Det kan også gøres på den ”naturlige” måde, som er ved at lave noget indhold, som er så godt at andre får lyst til at linke til det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *